Przewaga kontraktowa – zarządzanie relacjami handlowymi w obliczu nowych wyzwań
Grupa tematyczna: FMCG i RETAIL, Prawo
Data: 27.06.2017r.
Program
Rejestracja i poranna kawa
Nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej w rozumieniu nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystaniu przewagi kontraktowej
- Regulacja, czy samoregulacja? Doświadczenia innych krajów UE
- Zakres przedmiotowy – jakich produktów i relacji handlowych dotyczy nowa ustawa?
- Zakres podmiotowy - kto jest kim na gruncie nowej ustawy?
- Przewaga kontraktowa i jej nieuczciwe wykorzystanie
Przerwa kawowa
Nowe kompetencje Prezesa UOKiK vs. dotychczasowe doświadczenia
- Postępowanie z sprawie praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową
- Kontrola prowadzona przez Prezesa UOKiK
- Obowiązki przedsiębiorcy w toku kontroli
- Postępowanie na gruncie nowej ustawy, a inne kompetencje Prezesa UOKiK
Przerwa na lunch
Dotychczasowe doświadczenia na gruncie prawa konkurencji
- Dodatkowe usługi marketingowe jako przykład nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej
- Opłaty półkowe – aktualne orzecznictwo
- Analiza przykładowych opłat charakterystycznych dla branży spożywczej
- Wykorzystanie pozycji dominującej
- Pozycja dominująca, a przewaga kontraktowa
- Przykłady z praktyki orzeczniczej Prezesa UOKiK
- Ochrona słabszej strony stosunku prawnego
- Zbiorowe interesy konsumentów
- Przykłady z praktyki orzeczniczej Prezesa UOKiK
Przerwa kawowa
Jak przygotować przedsiębiorstwo na wejście nowej ustawy w życie
- Systemy rozliczeń stosowane pomiędzy dostawcą i nabywcą
- Identyfikacja relacji handlowych objętych ustawą
- Audyt umów i dostosowanie postanowień umownych
- Sposób prowadzenia negocjacji nowych warunków handlowych
Zakończenie szkolenia, wręczenie certyfikatów Uczestnikom
Opis wydarzenia
Główne zagadnienia:
- Nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej w rozumieniu nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystaniu przewagi kontraktowej
- Nowe kompetencje Prezesa UOKiK vs. dotychczasowe doświadczenia
- Dotychczasowe doświadczenia na gruncie prawa konkurencji
- Jak przygotować przedsiębiorstwo na wejście nowej ustawy w życie
Dlaczego warto wziąć udział w warsztacie:
Polski rynek artykułów spożywczych dynamicznie rozwija się, a jego szacowana wartość w 2016 roku osiągnęła ok. 255 mld zł. Branżę spożywczą czeka jednak w połowie 2017 roku rewolucja w związku z wejściem w życie nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, co w konsekwencji może osłabić tempo wzrostu branży. Przedsiębiorcy z branży spożywczej, sieci i producenci żywności, znajdują się w obliczu wyzwania i mają zaledwie kilka miesięcy na dostosowanie warunków obowiązujących umów handlowych. Jeżeli nieprawidłowo przygotują się na wejście ustawy w życie, czekają ich dotkliwe kary finansowe.
Ustawa poddaje relacje handlowe w branży spożywczej pod swoisty nadzór publiczny sprawowany rzez Prezesa UOKiK. Jednocześnie ustawowy katalog praktyk uznanych za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w relacjach biznesowych pomiędzy dostawcami i nabywcami produktów rolnych i spożywczych jest szeroki i pozostawia Prezesowi UOKiK szerokie możliwości interpretacyjne. Sposób sformułowania nowej ustawy budzi szereg wątpliwości i kontrowersji, stąd niezwykle istotne dla zabezpieczenia interesów własnego przedsiębiorstwa jest zrozumienie założeń ustawy i przystosowanie stosowanych obecnie praktyk handlowych.
Ustawa wpłynie istotnie na działalność całego sektora FMCG wymuszając zmianę w sposobie negocjowania oraz kontraktowania dostaw produktów rolnych i spożywczych do producentów oraz sieci handlowych. Zmianie ulegnie również sposób promocji tych produktów w sieciach oraz zasady świadczenia innych usług dodatkowych przez sieci handlowe. Przedsiębiorcy już teraz rozważają zmianę modeli rozliczeń, czy nawet rezygnację z aktualnie stosowanego modelu biznesowego. Niezależnie jednak od nowych ryzyk związanych z tą ustawą, prawidłowe przygotowanie się do wejścia w życie zmian może otworzyć przed przedsiębiorcami nowe możliwości, a w konsekwencji pozwoli zoptymalizować zarządzanie usługami marketingowymi.
Grupa docelowa:
Do udziału w wydarzeniu zapraszamy pracowników firm działających w branży retail, nabywców i dostawców rynku rolno-spożywczego oraz przedstawicieli podmiotów dystrybuujących produkty rynku FMCG.
Regulamin
Wyciąg z §3 poniższego Regulaminu:
-
W przypadku rezygnacji do dn. 31.05.2017 r. włącznie, Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 400 zł netto + VAT.
-
W przypadku rezygnacji po dn. 31.05.2017 r., Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 100% wartości netto kosztów udziału, którego dotyczy rezygnacja powiększonych o należny VAT.
REGULAMIN UCZESTNICTWA W Przewaga kontraktowa – zarządzanie relacjami handlowymi w obliczu nowych wyzwań „Szkoleniu” zwany dalej „Regulaminem”
§1
Zasady uczestnictwa w Szkoleniu
-
Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest dokonanie zgłoszenia Uczestników (zgodnie z definicją §2 ust. 5 poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej www.mmcpolska.pl i uiszczenie opłaty za uczestnictwo we wskazanym terminie.
-
Koszt uczestnictwa jednego Uczestnika w Szkoleniu wynosi, w zależności o terminu dokonania zgłoszenia:
-
995 zł + 23% VAT do 31.05.2017 r.
-
1 095 zł + 23% VAT po 31.05.2017 r.
-
-
Cena uczestnictwa w Szkoleniu obejmuje prelekcje, materiały dotyczące Szkolenia, przerwy kawowe oraz lunch.
-
Ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń to 26.06.2017 r.
-
Za termin dostarczenia zgłoszenia uznaje się datę jego wpływu na adres mailowy Organizatora.
-
Zgłoszenie jest ważne i uważa się za potwierdzone w momencie otrzymania, na adres e-mail wskazany przez Zgłaszającego, wiadomości e-mail z potwierdzeniem zgłoszenia i fakturą pro-forma.
-
Dokonanie zgłoszenia zgodnie z powyższymi ustępami jest wiążącą umową i jest równoznaczne z zapoznaniem się z treścią niniejszego Regulaminu i akceptacją zawartych w nim warunków, w tym zapłatą za dokonanie zgłoszenia.
§2
Postanowienia ogólne
-
Organizatorem Przewaga kontraktowa – zarządzanie relacjami handlowymi w obliczu nowych wyzwań (dalej: „Szkolenie”), jest MM Conferences S. A. z siedzibą w Warszawie (00-241), przy ul. Długiej 44/50 (dalej: „Organizator”).
-
Szkolenie odbywa się w miejscu i w czasie wskazanym przez Organizatora.
-
Niniejszy Regulamin stanowi integralną część zgłoszenia uczestnictwa, które następuje poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej, o której mowa w §1 ust. 1.
-
„Zgłaszający” to podmiot, który poprzez uzupełnienie formularzy zgłasza uczestnika/uczestników Szkolenia i dokonuje płatności na podstawie otrzymanej faktury pro-forma.
-
„Uczestnik” to osoba/osoby, zgłoszone przez Zgłaszającego, które mają prawo do udziału w Szkoleniu.
-
Organizator zastrzega sobie prawo selekcji zgłoszeń, w szczególności do odrzucania zgłoszeń kierowanych przez podmioty prowadzące działalność konkurencyjną wobec Organizatora.
-
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie, lokalizacji Szkolenia i/albo prowadzących.
§3
Płatność i rezygnacja
-
Płatności, zgodnie z otrzymaną fakturą pro-forma należy dokonać w terminie 14 (czternastu) dni od jej otrzymania jednakże przed dniem Szkolenia, o ile zgłoszenie jej dotyczy, na numer rachunku bankowego na niej wskazany.
-
Rezygnacji z uczestnictw w Szkoleniu, o ile takowa jest organizowana, można dokonać w każdym momencie z zastrzeżeniem poniższych ustępów.
-
Rezygnację z uczestnictwa w Szkoleniu, o ile takowa jest organizowana, należy dokonać pisemnie, listem priorytetowym, na adres siedziby Organizatora wskazany w §2 ust. 1.
-
Za „Dzień Zgłoszenia Rezygnacji”, uznaje się datę stempla pocztowego.
-
W przypadku rezygnacji do dn. 31.05.2017 r. włącznie, Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 400 zł netto + VAT.
-
W przypadku rezygnacji po dn. 31.05.2017 r., Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 100% wartości netto kosztów udziału, którego dotyczy rezygnacja powiększonych o należny VAT.
-
W przypadku, gdy pomimo dokonania rezygnacji, Uczestnik/Uczestnicy wziął/wzięli udział w Szkoleniu, o ile takowy były organizowany (w sytuacji gdy Szkolenie odbywa się po Dniu Zgłoszenia Rezygnacji a przed dniem doręczenia odstąpienia do Organizatora), Zgłaszający ma obowiązek zapłacić pełną kwotę za uczestnictwa osób, które wzięły udział w Szkoleniu.
-
W przypadku, gdy Zgłaszającym jest osoba fizyczna a zgłoszenie nie dotyczy prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, rezygnacji można dokonać w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia, pisemnie, listem priorytetowym, na adres siedziby Organizatora wskazany w §1 ust. 1.
-
Jeżeli przed upływem 14-dniowego terminu na odstąpienie i przed Dniem Zgłoszenia Rezygnacji, o których mowa w ust. 3 i 4 powyżej, odbędzie się Szkolenie, o ile takowy był organizowany, a zgłoszenie dotyczyło uczestnictwa w niej, Zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami, według otrzymanej faktury pro-forma.
-
Brak rezygnacji z udziału i nie wzięcie udziału w Szkoleniu o ile takowy był organizowany a zgłoszenie dotyczyło udziału w niej, powoduje obciążenie pełnymi kosztami uczestnictwa.
-
Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału.
-
Zamiast Uczestnika w Szkoleniu, o ile takowy jest organizowany, a zgłoszenie dotyczyło uczestnictwa w nim, może wziąć udział inna osoba pod warunkiem przesłania danych osoby zastępczej drogą mailową w terminie do 7 (siedmiu) dni przed rozpoczęciem Szkolenia.