Zaostrzenie norm emisji dla średnich obiektów spalania – implementacja dyrektywy MCP
Grupa tematyczna: Energetyka, Przemysł
Data: 12.03.2018r.
Program
Rejestracja i poranna kawa
Dyrektywa 2015/2193 w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania
- Instalacje objęte nowymi wymogami – zakres Dyrektywy MCP i implementacja do prawa krajowego
- relacja pomiędzy przepisami Dyrektywy a otoczeniem prawnym handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz Dyrektywą IED i Konkluzjami BAT
- zakres stosowania – definicja średniego obiektu energetycznego spalania, wyłączenia stosowania
- poziom implementacji do prawa krajowego. Praktyczne skutki związane z nowelizacją Prawa ochrony środowiska
- Klauzula ‘opt-in’, wielość wykorzystywanych paliw oraz zmiany w instalacjach, a dopuszczalne wielkości emisji
- kwestia połączeń obiektów energetycznego spalania oraz klauzula kwalifikacyjna – możliwość przedstawienia przez organ administracji oceny, zgodnie z którą dwa nowe średnie obiekty energetycznego
- spalania mogą być uznane za jeden i że gazy odlotowe mogłyby być odprowadzane przez wspólny komin – ryzyka związane z taką kwalifikacją
- wielość rodzajów wykorzystywanych paliw a dopuszczalne wielkości emisji poszczególnych substancji
- zmiany w instalacjach i ich wpływ na dopuszczalne wielkości emisji
- Zmiany w pozwoleniach i rejestracja obiektów energetycznego spalania
Przerwa kawowa
Dopuszczalne wielkości emisji dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyłu dla poszczególnych rodzajów średnich obiektów energetycznego spalania. Możliwość odstępstwa
- Przegląd dopuszczalnych wielkości emisji – co powinni wziąć pod uwagę prowadzący instalacje?
- Odstępstwa przewidziane Dyrektywą MCP:
- tzw. limited lifetime – ograniczona ilość godzin pracy obiektu plus możliwość opt-out – czy dopuszczalne w Polsce;
- małe systemy wydzielone i mikrosystemy wydzielone – kontekst prac nad wprowadzeniem Zamkniętych Systemów Dystrybucyjnych do krajowego systemu prawnego, możliwości zakwalifikowania obiektu
- jako należącego do małego bądź mikrosystemu wydzielonego i odstępstwa powiązane z taką kwalifikacją;
- tzw. public heating – derogacja dla obiektów zaopatrujących publiczne sieci ciepłownicze. Sposób określenia średniej kroczącej, dopuszczalne wielkości emisji;
- derogacja dla jednostek opartych na biomasie;
- derogacja powiązana z bezpieczeństwem krajowego systemu przesyłu gazu;
- derogacja dla obiektów wykorzystujących paliwo o małej zawartości siarki. Zasady kalkulacji okresu sześciomiesięcznego i kwestia możliwości powtórzenia przyznania wyłączenia;
- derogacja dla obiektów wykorzystujących paliwa gazowe – powtarzalność krótkotrwałych okresów odstępstwa.
- Zaostrzone wymogi dla nowych średnich obiektów energetycznego spalania od 20 grudnia 2018 r. oraz zasady odstępstwa
- Strefy wysokoemisyjne i możliwość wprowadzenia surowszych wymogów środowiskowych, zgodnie z brzmieniem Dyrektywy MCP
Przerwa na lunch
Obowiązki operatorów instalacji
- Kontrole środowiskowe i ryzyko wstrzymania eksploatacji obiektu energetycznego spalania
- Akty delegowane Komisji – możliwość dalszego zaostrzenia dopuszczalnych wielkości emisji dwutlenku siarki, tlenków azotu oraz pyłu
- zasady pracy Komitetu art. 75 ust. 1 Dyrektywy IED. Przejrzystość procedury komitologicznej. Doświadczenia z przyjmowania Konkluzji BAT dla LCP;
- możliwość wpływu na kierunki regulacji – zasadność działań na zasadzie rzecznictwa interesów;
- możliwość powołania się na zasadę proporcjonalności ograniczeń. Rzetelność naukowych podstaw zaostrzenia dopuszczanych wielkości emisji
Przerwa kawowa
Ustawa z dnia 15 września 2017 r. – o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
- Organizacja właściwych organów administracji i ich kompetencje
- rola Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami i Ministra Środowiska;
- rola zarządów województw – możliwość i obowiązek zaostrzenia standardów emisyjnych na określonych obszarach. Zasadność dialogu z przedstawicielami przemysłu
- rola inspekcji ochrony środowiska
- rola organów samorządu terytorialnego
- Rozbudowane zasady łączenia instalacji – poziom implementacji krajowej
- Regulacja odstępstw od dopuszczalnych wielkości emisji
- kwalifikujące się instalacje. Ocena zgodności implementacji Dyrektywy MCP do przepisów krajowych z postanowieniami tej Dyrektywy;
- warunki przyznania odstępstwa;
- formalności, jakich należy dopełnić oraz omówienie linii czasu istotnych terminów.
- Nowe obowiązki prowadzących instalacje i dolegliwości związane z brakiem ich realizacji
- Przekroczenie dopuszczalnych wielkości emisji – plan ratunkowy i pożądane działania
Zakończenie szkolenia; wręczenie certyfikatów Uczestnikom
Opis wydarzenia
Główne zagadnienia:
- Dyrektywa 2015/2193 w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania
- Ustawa z dnia 15 września 2017 r. – o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw
Dlaczego warto wziąć udział w warsztacie:
W końcu listopada br. wchodzi w życie nowelizacja ustawy Prawo Ochrony Środowiska implementująca dyrektywę MCP. Nowe regulacje wprowadzają nowe, restrykcyjne normy emisji zanieczyszczeń dla tzw. średnich obiektów spalania (MCP), czyli obiektów energetycznego spalania o mocy cieplnej między 1 MW a 50 MW. Nowe obiekty MCP będą musiały przestrzegać nowych standardów emisji już od 20 grudnia 2018 roku, istniejące obiekty mają czas na dostosowanie do 1 stycznia 2025 roku. Nowe regulacje będą miały znaczący wpływ na rentowność działalności przedsiębiorstw ciepłowniczych i opłacalność inwestycji w nowe obiekty. Mec. Grzegorz Pizoń z kancelarii prawnej EY Law omówi szczegółowe rozwiązania nowelizacji, nowe normy oraz procedury derogacji dla średnich obiektów spalania.
Grupa docelowa:
Przedsiębiorstwa z sektora energetycznego oraz przedsiębiorstwa przemysłowe średniego spalania. W szczególności do udziału w wydarzeniu zapraszamy kadrę zarządzającą, przedstawicieli departamentów i działów:
- Ochrony Środowiska i Ekologii
- Monitorowania i Pomiaru Emisji
- Kontroli i Eksploatacji
- Inwestycji i Technicznych
- Badania i Rozwoju
- Prawnego
- Strategii
Kancelarie prawne świadczące usługi dla sektora energetycznego oraz przemysłu Firmy doradcze obsługujące ww. sektory
Copyright © MM Conferences S.A. 2018 Wszelkie prawa zastrzeżone.
Korzystanie z materiałów MM Conferences S.A. wymaga wcześniejszej zgody MM Conferences S.A. oraz zawarcia stosownej umowy licencyjnej.
Regulamin
Wyciąg z §3 poniższego Regulaminu:
-
W przypadku rezygnacji do dn. 16.02.2018 r. włącznie, Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 400 zł netto + VAT.
-
W przypadku rezygnacji po dn. 16.02.2018 r., Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 100% wartości netto kosztów udziału, którego dotyczy rezygnacja powiększonych o należny VAT.
REGULAMIN UCZESTNICTWA W Zaostrzenie norm emisji dla średnich obiektów spalania – implementacja dyrektywy MCP „Szkoleniu” zwany dalej „Regulaminem”
§1
Zasady uczestnictwa w Szkoleniu
-
Warunkiem uczestnictwa w Szkoleniu jest dokonanie zgłoszenia Uczestników (zgodnie z definicją §2 ust. 5 poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej www.mmcpolska.pl i uiszczenie opłaty za uczestnictwo we wskazanym terminie.
-
Koszt uczestnictwa jednego Uczestnika w Szkoleniu wynosi, w zależności o terminu dokonania zgłoszenia:
-
1 595 zł + 23% VAT do 16.02.2018 r.
-
1 895 zł + 23% VAT po 16.02.2018 r.
-
-
Cena uczestnictwa w Szkoleniu obejmuje prelekcje, materiały dotyczące Szkolenia, przerwy kawowe oraz lunch.
-
Ostateczny termin nadsyłania zgłoszeń to 11.03.2018 r.
-
Za termin dostarczenia zgłoszenia uznaje się datę jego wpływu na adres mailowy Organizatora.
-
Zgłoszenie jest ważne i uważa się za potwierdzone w momencie otrzymania, na adres e-mail wskazany przez Zgłaszającego, wiadomości e-mail z potwierdzeniem zgłoszenia i fakturą pro-forma.
-
Dokonanie zgłoszenia zgodnie z powyższymi ustępami jest wiążącą umową i jest równoznaczne z zapoznaniem się z treścią niniejszego Regulaminu i akceptacją zawartych w nim warunków, w tym zapłatą za dokonanie zgłoszenia.
§2
Postanowienia ogólne
-
Organizatorem Zaostrzenie norm emisji dla średnich obiektów spalania – implementacja dyrektywy MCP (dalej: „Szkolenie”), jest MM Conferences S. A. z siedzibą w Warszawie (00-241), przy ul. Długiej 44/50 (dalej: „Organizator”).
-
Szkolenie odbywa się w miejscu i w czasie wskazanym przez Organizatora.
-
Niniejszy Regulamin stanowi integralną część zgłoszenia uczestnictwa, które następuje poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego za pośrednictwem strony internetowej, o której mowa w §1 ust. 1.
-
„Zgłaszający” to podmiot, który poprzez uzupełnienie formularzy zgłasza uczestnika/uczestników Szkolenia i dokonuje płatności na podstawie otrzymanej faktury pro-forma.
-
„Uczestnik” to osoba/osoby, zgłoszone przez Zgłaszającego, które mają prawo do udziału w Szkoleniu.
-
Organizator zastrzega sobie prawo selekcji zgłoszeń, w szczególności do odrzucania zgłoszeń kierowanych przez podmioty prowadzące działalność konkurencyjną wobec Organizatora.
-
Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w programie, lokalizacji Szkolenia i/albo prowadzących.
§3
Płatność i rezygnacja
-
Płatności, zgodnie z otrzymaną fakturą pro-forma należy dokonać w terminie 14 (czternastu) dni od jej otrzymania jednakże przed dniem Szkolenia, o ile zgłoszenie jej dotyczy, na numer rachunku bankowego na niej wskazany.
-
Rezygnacji z uczestnictw w Szkoleniu, o ile takowa jest organizowana, można dokonać w każdym momencie z zastrzeżeniem poniższych ustępów.
-
Rezygnację z uczestnictwa w Szkoleniu, o ile takowa jest organizowana, należy dokonać pisemnie, listem priorytetowym, na adres siedziby Organizatora wskazany w §2 ust. 1.
-
Za „Dzień Zgłoszenia Rezygnacji”, uznaje się datę stempla pocztowego.
-
W przypadku rezygnacji do dn. 16.02.2018 r. włącznie, Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 400 zł netto + VAT.
-
W przypadku rezygnacji po dn. 16.02.2018 r., Zgłaszający zobowiązany jest do pokrycia 100% wartości netto kosztów udziału, którego dotyczy rezygnacja powiększonych o należny VAT.
-
W przypadku, gdy pomimo dokonania rezygnacji, Uczestnik/Uczestnicy wziął/wzięli udział w Szkoleniu, o ile takowy były organizowany (w sytuacji gdy Szkolenie odbywa się po Dniu Zgłoszenia Rezygnacji a przed dniem doręczenia odstąpienia do Organizatora), Zgłaszający ma obowiązek zapłacić pełną kwotę za uczestnictwa osób, które wzięły udział w Szkoleniu.
-
W przypadku, gdy Zgłaszającym jest osoba fizyczna a zgłoszenie nie dotyczy prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, rezygnacji można dokonać w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia, pisemnie, listem priorytetowym, na adres siedziby Organizatora wskazany w §1 ust. 1.
-
Jeżeli przed upływem 14-dniowego terminu na odstąpienie i przed Dniem Zgłoszenia Rezygnacji, o których mowa w ust. 3 i 4 powyżej, odbędzie się Szkolenie, o ile takowy był organizowany, a zgłoszenie dotyczyło uczestnictwa w niej, Zgłaszający zostanie obciążony pełnymi kosztami, według otrzymanej faktury pro-forma.
-
Brak rezygnacji z udziału i nie wzięcie udziału w Szkoleniu o ile takowy był organizowany a zgłoszenie dotyczyło udziału w niej, powoduje obciążenie pełnymi kosztami uczestnictwa.
-
Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału.
-
Zamiast Uczestnika w Szkoleniu, o ile takowy jest organizowany, a zgłoszenie dotyczyło uczestnictwa w nim, może wziąć udział inna osoba pod warunkiem przesłania danych osoby zastępczej drogą mailową w terminie do 7 (siedmiu) dni przed rozpoczęciem Szkolenia.